KUND: Pågen

MARKNAD: Sverige

WEBB: www.pagen.se

Pågen Levain

LEVAIN MED FRANSK BISTROKÄNSLA

Uppdrag

Thrilled fick i uppdrag att ta fram förpackningsdesign och butikskommunikation för Pågen Levain. Designen skulle kommunicera premium, god smak och naturlighet.

Idé

Levain är det franska ordet för surdeg. Därför gav vi designen en fransk bistrokänsla med dekorativa ornament och avskalad dekor. Den rena, genuina formen speglar produkten. Brödet är bakat på naturliga svenska råvaror som vetemjöl, vatten, surdeg, jäst och salt. Inget annat. För att få alla delar i lanseringen att hålla ihop tog vi fram ett starkt butiksmaterial som byggde på samma grafiska element som förpackningen. Vi tog fram läckra aptitbilder som visade olika konsumtionstillfällen och skapade prövoköp. 

Resultat

Pågen Levain lanserades i Sveriges butiker i januari 2017. Designen togs emot väl av handeln. Brödet sticker ut i all sin enkelhet och tar för sig i hyllan. 

Den avskalade designen hyllar de naturliga, svenska råvarorna.

Typografi som förstärker känslan av rustikt, naturligt och klassiskt.

Ornamenten för tankarna till en fransk bistro. Dekoren har inslag av sädesslag för att förstärka brödets naturlighet.

Texten har en rak och okomplicerad ton som lyfter brödets naturliga råvaror och goda smak.

Annons och starkt butiksmaterial som byggde på samma grafiska element som förpackningen.