KUND: Lilla Harrie Valskvarn

MARKNAD: Sverige

WEBB: www.lhv.se

Lilla Harrie Valskvarn

Sveriges äldsta kvarn får ny identitet

Uppdrag

Lilla Harrie Valskvarn är Sveriges äldsta kvarn anno 1509. Hösten 2016 fick vi i uppdrag att skapa ett nytt varumärke för den anrika kvarnen. I uppdraget låg att ta fram logotyp, tonalitet och grafiskt uttryck.

Idé

Lilla Harrie Valskvarn har sitt ursprung i det svenska jordbruket. Därför hämtade vi inspiration därifrån. Logotypen fick sin stiliserade form från axen som växer ute på fälten. Axen korsar varandra och symboliserar hur de olika sorterna mixas för att få fram den bästa mjölblandningen till kunden. För att hitta en egen personlig tonalitet arbetade vi med storytelling. Vi skapade en värld av berättelser, där ord, bild och känslor förhöjer upplevelsen av varumärket. 

Resultat

Sveriges äldsta kvarn har fått en ny identitet. Det starka visuella uttrycket skapar en tydlig igenkänning i alla kanaler. Vårt strategiska varumärkesarbete blev nominerat i Svenska Designpriset 2017. 

Typografi, färgsättning och formspråk har ett rent och naturligt uttryck.

Webbplats som berättar om kvarnen och lyfter jordbrukarna och deras vardag.

Storytelling förhöjer upplevelsen av varumärket. Vi möter stolta bönder i sädesfälten, lär känna råvarorna och naturen.